Anioł w szafie
STANISŁAW RÓŻEWICZ
OPIS

"Anioł w szafie" to film o odpowiedzialności, o obowiązkach wobec siebie i innych. W zwariowanym świecie, w którym żyjemy, trudno udawać, że nie widzi się groźnych zjawisk - w postawach ludzi, w stosunkach międzyludzkich. Więc film o sumieniu. O pamięci, bez której jesteśmy niczym. O strachach i lękach w nas i wokół nas" - mówił przed dziesięciu laty Stanisław Różewicz. Jego "Anioł w szafie", nawiązujący formalnie do o trzy lata wcześniejszej "Kobiety w kapeluszu" jest filmem o nader skąpo zarysowanej fabule, pełnym przemieszanych planów czasowych, długich ujęć, niedopowiedzeń i aluzji. W okresie narastającej w Polsce popularności kina akcji mógł uchodzić za gest intelektualnej przekory wobec nowych mód, gubiących często to, co nadawało filmowi status arcydzieła. Nic dziwnego zatem, że utwór Różewicza przeszedł niemal bez echa - wśród publiczności, bo nie wśród krytyków. Ci dostrzegli w "Aniele w szafie" subtelne nawiązania do wybitnych dokonań światowej literatury i filmu. Pisano o aluzjach do "Upadku" Alberta Camusa, "Powiększenia" Antonioniego i "Blow Out" de Palmy. Różewiczowską filozofię cnoty, jako sprawności użytecznej tylko w relacjach międzyludzkich, wywodzono z personalizmu Mouniera i Maritaina. Część krytyków podkreślała także sugestywny, mroczny klimat filmu. Świat "Anioła w szafie" wypełniony jest przez niepewność i trwogę. Żyjących w nim ludzi trawią niepokoje dotyczące zarówno spraw aktualnych, jak i dawnych, pozornie zapomnianych, latami zagłuszanych gdzieś na dnie sumienia. Zwłaszcza te drugie, nagle i przypadkowo wydobyte z najciemniejszych zakamarków pamięci mogą w ułamku sekundy zachwiać pracowicie konstruowaną wewnętrzną równowagę.

NAGRODY

Nagroda Szefa Kinematografii za 1987 rok w dziedzinie filmu fabularnego dla twórców filmu
Brązowe Lwy Gdańskie za zdjęcia dla Jerzego Wójcika na XII FPFF w Gdańsku-Gdyni

REŻYSERIA
STANISŁAW RÓŻEWICZ
SCENARIUSZ
STANISŁAW RÓŻEWICZ
ZDJĘCIA
JERZY WÓJCIK

MUZYKA

JERZY SATANOWSKI

OBSADA

GRAŻYNA BARSZCZEWSKA

TERESA, ŻONA JANA


MARIA CZUBASIEWICZ

"MYSZKA", PRZYJACIÓŁKA TERESY


BEATA PALUCH

ELŻBIETA


DANUTA KOWALSKA

AKTORKA MARZENA


MARIA KLEJDYSZ

BIBLIOTEKARKA OLGA NOWAK


AGNIESZKA JASIŃSKA

JOLA, DZIEWCZYNA CHCĄCA ZAGRAĆ W FILMIE


MONIKA KAZIMIERSKA
MARZENA MANTESKA

KASIA, CÓRKA TERESY I JANA


SYLWIA WYSOCKA

ASYSTENTKA JANA


ZOFIA RAJFER

TANCERKA NA PLANIE


CZESŁAWA RAJFER

TANCERKA NA PLANIE


JERZY TRELA

JAN


EDWARD ŻENTARA

REŻYSER


PIOTR MACHALICA

AKTOR


MARIUSZ GORCZYŃSKI

PIJACZEK


JÓZEF JAWORSKI

PIJAK BIJĄCY JANA


GUSTAW LUTKIEWICZ

KIEROWNIK PRODUKCJI KOSTEK


TOMASZ MARZECKI

KIEROWNIK PLANU


ANDRZEJ MROWIEC

LEKARZ PSYCHIATRA


ARKADIUSZ ORŁOWSKI

REKWIZYTOR


JANUSZ PALUSZKIEWICZ

JÓZEF, OJCIEC MAŃKA


RYSZARD PIETRUSKI

KIEROWNIK PRODUKCJI PELIKAN


RYSZARD RONCZEWSKI
MICHAŁ SZWEJLICH

MĘŻCZYZNA NA CMENTARZU ŻYDOWSKIM


ANDRZEJ SZENAJCH
SYLWESTER PRZEDWOJEWSKI

AKTOR


TADEUSZ WŁUDARSKI

MANIEK, MIESZKANIEC DOMU, W KTÓRY POWSTAWAŁ FILM


ROK PRODUKCJI
1987
CZAS TRWANIA
91 MIN
Fundusze Europejskie - Program Polska Cyfrowa
Martin Scorsese - MASTERPIECES OF POLISH CINEMA BIP Kultura na Widoku
Unia Europejska - Fundusz Rozwoju Regionalnego